מדריך לבטיחות ברשת

 

הקדמה

רשת האינטרנט היא מקור הנאה גדולה לילדים. ישנם ברשת מספר עצום של אתרים איכותיים ומעניינים, חדרי דיונים בנושאים מסקרנים, מאמרים, תמונות, משחקים ועוד פעילויות רבות ומהנות. הבעיה בפעילות באינטרנט, כמו בהרבה תחומים אחרים, היא שלא תמיד ניתן לדעת מתי עוברים הילדים לפעילות שעלולה לגרום להם נזק.
כמו בכל תחום אחר בו אתם מלווים את ילדכם, ומלמדים אותם להבחין בין פעילות חיובית לבין פעילויות שלילית ונותנים כישורי חיים לילדים, כך גם באינטרנט צריך ללוות ולהסביר.
הערה חשובה: הורים רבים עשויים לטעון כי אין הם מבינים דבר וחצי דבר באינטרנט. להורים אלה צריך להגיד – אין צורך להיבהל. שיתוף פעולה עם ילדיכם הוא אחד הדרכים ללמוד את התחום. האינטרנט איננו מסובך להבנה ואין צורך להיות עכברי אינטרנט כדי להבחין בין טוב לרע בתחום זה.
כמו כן, פיקוח על ילדים באינטרנט עלול להיתפס כחדירה לפרטיות הילדים. ישנן דעות רבות בעד ונגד בנושא זה. בכל אופן, מומחי אינטרנט המודעים לסכנות בתחום, טוענים כי מומלץ לפקח על פעילות הילדים, מה גם, שאם הילדים מסתבכים, האחריות כמובן נופלת עליכם – ההורים.
רקע
ישנם עבריינים וגופים המשקיעים משאבים ומרץ רב בניסיון לפגוע בילדים באמצעות רשת האינטרנט. פגיעה יכולה להיות על רקע:
מיני - עברייני מין פעילים ברשת במטרה ליצור קשר עם ילדים, על מנת לפתות אותם לכדי מפגש לצורך ניצול מיני.
פלילי - באינטרנט פעילות קבוצות של עברייני רשת (האקרים, קרקרים) הפורצים למחשבי חברות וגופים ממשלתיים וגורמים להשחתה ודליפות מידע. עבריינים אלה יכולים לנסות לגייס את ילדיכם לביצוע משימות "נועזות". המשטרה, שלא כבעבר, החלה להתייחס בקשיחות לעבריינים מסוג זה (בישראל נחקק חוק המתייחס לעברייני מחשב בחומרה רבה והוקמה יחידה מיוחדת לנושא).
חברתי - אלימות מילולית קשה, הפצת לשון הרע, פגיעה בפרטיות, פרסומים משפילים ופוגעים, שימוש בדמות קטין לצורך ביזוי מיני או אחר, איומים, חרמות, פתיחת קבוצות שנאה נגד מישהו או עידוד להשתתפות בקבוצות המעודדות פגיעה, השפלה או ביזוי האחר.
לאומני - קבוצות או אנשים הרואים בילדים אמצעים להשגת מטרות לאומניות.

ישנן שני סוגי פגיעות אפשריות:
פגיעה נפשית: פגיעה הנוצרת באמצעות קשר או חשיפה לחומרים באינטרנט היוצרים תחושה של השפלה, ביזוי וכו' וגורמים לילדים פגיעה נפשית-רגשית, בעיקר באמצעות קבוצות נאצה, חרם חברתי או התעללות מכל סוג שהוא נגד הילד באמצעות הפייסבוק או בוואטסאפ .
נזק נפשי נוסף יכול להיגרם כתוצאה מהתמכרות לגלישה באינטרנט. באינטרנט ישנם תכנים פורנוגרפיים, אנטישמיים, חתרניים, מידע על כתות וקבוצות תמיכה ועידוד בפעילות פגיעה עצמית ואובדנית.

פגיעה פיזית: פגיעה על ידי פגישה פנים אל פנים בין העבריינים לילדים שהקשר הראשוני ביניהם נוצר באינטרנט.
פיתוי הילדים היא הטכניקה הנפוצה ביותר ברשת. הפיתוי נעשה באמצעות הפגנת תשומת לב, פנייה אל הרגש, טוב לב ואף הצעת מתנות. גופים ויחידים משקיעים משאבים רבים של זמן וכסף לרכישת אמון, הם מקשיבים ומזדהים עם הבעיות של הילדים, מעודכנים במוזיקה שילדים שומעים, בקיאים בתחביבים וב"מה שהולך", ובאופן הדרגתי מנמיכים עכבות ורוכשים את אמון הילדים עד להצעה ליצירת קשר פיזי.
עברייני מין עלולים לפנות לילדים ישירות באמצעות הקונטקסט המיני, זוהי צורת פיתוי שלרוע המזל נפוצה ברשת. ילדים הם בעלי סקרנות לתחום המין ולרב מעוניינים בחומרים הקשורים במין. הם עלולים מסיבות שונות לשאוף ליצור מערכות יחסים מחוץ לגבולות המשפחה מתוך סקרנות וללא בקרה – עברייני מין ברשת מכוונים עצמם אל ילדים אלה. הילדים מצד שני, לא תמיד מבינים את ההקשר המלא של הפנייה אליהם.

מהם הסימנים לכך שילדך נמצא בסכנה?
• ילדכם מבלה זמן רב בגלישה – במיוחד בשעות הלילה .
רב הילדים הנופלים קורבן לעברייני רשת מבלים זמן רב בגלישה, בעיקר באפליקציות המאפשרות שיחות מידיות כאשר רב השיחות מבוצעות באמצעות הקלדה או שיחות ווידאו/קול. שרות מסוג זה מספק למבקרים בו ריגוש של שיחות עם אנשים תחת אנונימיות או לחילופין שיחות בין חברים ברשתות חברתיות. למרות שגלישה עשויה להיות חוויה חיובית מומלץ להגביל את זמן הגלישה. שעות אחר הצהרים בהם הורים אינם בבית עם הילדים הן שעות מסוכנות לילדים הצעירים ואילו שעות הערב והלילה הן השעות המסוכנות ברשת במבחינה מינית. פושעי מין מנצלים שעות פנויות אלה לאיתור ופיתוי ילדים.
• מצאתם חומר פורנוגראפי במחשב של ילדכם.
עברייני מין עלולים לפתות ילדים על ידי משלוח חומר פורנוגראפי כאמצעי לפתיחת שיחה בנושא. התמונות משמשות כדי להראות לילד שיחסי מין בין מבוגר וילד הם עניין נורמאלי לכל דבר. הורים צריכים להיות מודעים לכך שילדים מחביאים את החומרים הפורנוגראפיים על דיסקטים, תקליטורים או בהגנה תחת סיסמא, בעיקר אם המחשב נמצא בשימוש של כמה מבני הבית. מחקרים מראים שילדים הנחשפים לאתרים פורנוגראפיים מפתחים תפישה מעוותת בנושא מערכות יחסים, זוגיות ואהבה. חשיפה לפורנוגרפיה בגיל צעיר מעלה את הסיכוי לפגיעה מינית בילדים אחרים באותה קבוצת גיל.
•  מוצאים קבצי פדופיליה / סמים / הימורים / אלימות במחשב של הילדים.
טיפוח הוא השימוש של פדופילים בחדרי צ'ט כדי להכין ילדים לניצול באמצעות התחזות לבני-עשְרה. חדרי צ'ט מתנהלים באינטרנט וכל אחד מכל מקום בעולם יכול להיכנס אליהם. חדרי צ'ט לרוב נחשבים בטוחים בעיני ילדים בשל האופי הציבורי של השיחות וגם בשל מה שנתפס בטעות כאנונימיות. פדופילים יוזמים שיחות עם קורבנות אפשריים כדי לפתח יחסים עם הקורבן וכדי להוציא ממנו מידע רב ככל הניתן על מקום, עניין, תחביבים וניסיון מיני. היחסים האלה מתפתחים לאחר מכן לשיחות בעלות אופי מיני ולעתים שולחים פדופילים לילדים תמונות פורנוגראפיות - של מבוגרים ושל ילדים - כדי לנטוע בהם תחושת קבלה ונורמליות. שלב זה נועד להחליש את סירובם של הילדים להשתתף במפגש מיני. הוא נועד גם למנוע מהקורבן לבקש הגנה מהוריו או מוריו, שכן הוא מרגיש אשם על שהחליף תמונות כאלה.
ישנם אתרים רבים המעודדים את הילדים ומנחים אותם לשימוש בחומרים מסוכנים לרבות סמים מסוגים שונים. שולחים לילדים הזמנות לקבוצות בפייסבוק ולאתרים נוספים בהם מעודדים את צריכת הסמים ושימוש בהם. אתרים כיצד משתמשים בסמים, פורומים וקבוצות דיון בנושא סמים, מחירוני סמים וכיצד ואיפה ניתן לרכוש. עבריינים שולחים לילדים ובני נוער תמונות של "הסחורה" בליווי המלצות.
אתרים המעודדים הימורים. לאחר גלישה באתרי הימורים ווירטואליים תוך שימוש בז'יטונים או בכסף ווירטואלי מעודדים בני נוער להמר על כסף אמיתי באמצעות אתרי אינטרנט והעברה/הפקדה של כספים או הפניה למקומות מפגש בהם קטינים נפגשים ומהמרים בכסף אמיתי.

• פניה לעזרה - אם מצאתם אתר או פעילות באינטרנט החשודים בעיניכם כלא חוקיים, אל תתעלמו מהם - התייעצו ודווחו מיד! ניתן לדווח ישירות למשטרת ישראל 
באמצעות דף הפייסבוק של המשטרה אך יש לזכור כי דיווח בעמוד זה אינו מהווה תחליף לפניה למוקד 100 או לתחנת משטרה בכל נושא הדורש טיפול משטרתי.

• ילדכם מקבל שיחות טלפון ממספרים חסומים או מבצע שיחות למספרים  שאינכם מזהים.
עברייני רשת שואפים לעבור מחדר השיחות הווירטואלי באינטרנט לשיחת טלפון או שיחות ווידאו/קול עם הילד. שיחות אלה מהוות אמצעי ריגוש עבורם, בנוסף לשיחות ינסו לקבוע פגישה עם הילד. אם העבריין נתקל בילד הססן שאינו מוכן לספק בקלות פרטים מזהים (מספר טלפון או לאשר אותו לשיחת ווידאו...), הם עלולים להציע לילד דרכים ושיטות להתקשר עימם בדרך שאותה לא יכולים הורים לזהות – אך העבריינים יכולים לזהות דרכה את מספר הטלפון בבית הילד או הטלפון הנייד וכן פרטים נוספים אותם חושף הילד בזמן ההתקשרות.
• ילדכם מקבל מתנות ממשהו שאינכם מכירים.
מתנות הנמסרות לילדים הן אמצעי פיתוי מקובל. ידוע על עבריינים שמסרו כרטיסי טיסה, העבירו נגני MP4, תוכנות, משחקי מחשב, ואפילו טלפונים ניידים הכל על מנת להיפגש עם ילדים.
• ילדכם מכבה את המסך או משנה את מה שמוצג עליו כאשר אתם נכנסים לחדרו.
ילדים המעוניינים להסתיר מידע מההורים כמו למשל כאשר הם נמצאים בעת שיחת ווידאו או צ'אט על רקע מיני או בעת צפייה בחומר פורנוגראפי לא יהיו מעוניינים שתדעו על כך. כאשר הורים נכנסים לחדר "קופצים" מיד הילדים לשנות את המוצג על המסך. 
• ילדכם מתבודד מהמשפחה.
ילדים עשויים להתבודד מהמשפחה לאחר שהיו קורבנות לניצול מיני או נחשפו לאלימות מילולית קשה נגדם לרבות קבוצות נגדם בפייסבוק, חרמות, השפלות, פתיחת סטאטוסים הפוגעים בהם נפשית, פרסום תמונות ופגיעה בפרטיותם. עברייני מין ינצלו נקודות מחלוקת משפחתית כדאי ליצור חציצה בין הילד למשפחה. הם יגזימו וידגישו כל בעיה משפחתית קטנה המציקה לילד, לכדי בעיה גדולה.
• ילדכם משתמשים באינטרנט במקום אחר.
אפילו אם התקנתם בבית חסימה על שירותי אינטרנט כלשהם, יש לזכור שילדכם יכול להשתמש בשירותים כאלה בספרייה או בבתי חברים או בכל רשת פתוחה אחרת. מניעת הגלישה או סינון אתרים אינו באמת מונע את הפגיעה בילד. היום ניתן להגיע למידע הבעייתי ברשת מכל מקום וכמובן שרוב הגלישה עברה לסמאטרפון, שם כמעט ואין פיקוח ובקרה.
• שינוי קיצוני בהרגלים בכלל ובהרגלי הגלישה ברשת בפרט.
שימו לב, להתנהגויות המעידות על מצוקה קשה, היכולה להוביל גם לניסיון לשים קץ לחיים. כל שינוי קיצוני בהתנהגות – מצביע על מצוקה.
השינויים יכולים להיות:
בהרגלי האכילה: שינוי מההרגלים הקבועים, אכילת יתר או כמעט ללא אכילה.
שינוי קיצוני בשעות השינה.
בקשר עם החברים: ניתוק הקשר עם החברים המוכרים, או חברים חדשים שלא מוכרים להורים
בטעם המוזיקלי: שינוי קיצוני בסגנון המוזיקה ששומע המתבגר.
שינוי קיצוני בהרגלי הגלישה במחשב : כניסה אובססיבית ותכופה או אי כניסה לרשת, חוסר רצון לגלוש באתרים בהם בעבר היה גולש הנער באופן סדיר יכולים להעיד על פגיעה בו באמצעות הרשת. אם הוא גולש לפתע הרבה יותר או לא מוכן לגשת כלל למחשב מה שמעיד על כך שהוא חושש להתעמת עם המידע השמור ברשת או עם מפרסם המידע. מחובתכם להציץ מדי פעם ולבדוק היכן בן הנוער גולש!!!
בנוסף שינויים בתשומת לב להופעה החיצונית בלבוש וניתוק מהסביבה.
דיבורים על:
מוות, ייאוש, חוסר תקווה, אבדן, חוסר הערכה עצמית, "אני לא יכול להסתכל על עצמי במראה","אני לא סובל את עצמי" פסימיות לגבי יכולת להישגים אישיים, חוסר תקווה, אין אונים. מסרים שאני רק למעמסה על הקרובים לי.
קריאה וכתיבה של:
ספרים ושירים על מוות, ואובדן החיים. כתיבת מכתבים שירים פתקים, מסרונים, דואר אלקטרוני של חוסר תקווה.
פרידה מחפצים אישיים משמעותיים, מאנשים ממקומות אהובים.
חלק מסימנים אילו או צירוף שלהם צריך לעורר דאגה, להדליק נורה אדומה, ולהוביל להתייחסות, תשומת לב, לתמיכה ולטיפול מתאים.
היסטוריה משפחתית של התאבדות, צריכה להילקח בחשבון. אירוע טרגי בסביבת המתבגר שהיה בזמן האחרון, נטיות להרס עצמי, ניסיונות קודמים להתאבדות, איום בהתאבדות, גרימת נזק גופני.
כל אלו מעלים את חשש ההתאבדות.
ככל שהאותות רבים יותר, קיים חשש שהמתבגר בסיכון גבוה יותר.

•  ריכוז הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה בנושא פגיעה נפשית/ רגשית:
כהורים מוטלת עלינו האחריות להתבונן ולחוש את התנהלותו היומיומית של הילד, ולא לצפות לכך שהוא ישתף אותנו בקורותיו מרצונו. כל ילד מגיב אחרת לתוקפנות, חרם חברתי או התעללות מכל סוג שהוא, אך עדיין ישנם כמה מאפיינים שכיחים שחשוב לתת עליהם את הדעת. החשובים בהם:
שינוי חברתי: הפחתה בהיקף האירועים החברתיים והמפגשים שהילד לוקח בהם חלק.
שינוי קיצוני בהתנהגות: שינויים בהרגלי השינה, האכילה והטמפרמנט (אפתיה או רגזנות).
סף תסכול נמוך: התקפי זעם או בכי שאינם מותאמים לסיטואציה.
סימנים של דיכאון: אדישות כללית או חוסר עניין בדברים שהילד אוהב.
ירידה במוטיבציה הלימודית: האם הילד הולך בשמחה לבית הספר, מה עם הציונים שלו?
היעדרויות מרובות מבית הספר: לעתים באמתלה של תחלואים שונים.
תלות מוגזמת במבוגר או רגרסיה התפתחותית.
הסתגרות קיצונית.

מה ניתן לעשות כדי למזער את הסיכוי לפיתוי באינטרנט?
אם אתם מרגישים שההתנהגות של ילדכם השתנתה, עודדו אותו לשתף אתכם במתרחש בחייו ותנו לו להרגיש שהוא יפיק מכך הקלה. אם הוא חווה חרם בכיתה או תוקפנות מצד חבריו, תוכלו להגיש לו סיוע ותמיכה בדרכים הבאות:
בלו איתו זמן איכות והפגינו כלפיו אכפתיות: להתעניינות שלכם בו יש כוח עצום, אדם מרגיש הרבה פחות בודד כשמישהו מגלה עניין בבעיה שלו ומנסה לעזור.
שוחחו עם הילד ונסו לברר איך הכל התחיל: המטרה היא לבדוק מיהם הילדים שמובילים את החרם או את ההתעללות. קל יותר להתמודד עם קבוצה מוגדרת של פוגעים מרכזיים מאשר עם הכיתה כולה. חשוב לבדוק בשיחה הזו גם האם ישנם ילדים נוספים בכיתה שמרגישים מאוימים או שסובלים מאיומי חרם. ברגע שהילד לא יהיה מבודד אלא בברית עם ילדים נוספים, הם יוכלו לסייע האחד לשני.
בדקו עם הילד מיהן הדמויות הבוגרות והמשמעותיות עבורו בבית הספר: חשוב לערב מבוגר בעל כלים ויכולת לסייע, אבל גם מבוגר שמכיר אישית את הילד ושאכפת לו, ובעיקר – מבוגר שהילד סומך עליו ויכול לתת בו אמון.
שיתוף התלמידים במקרים אישיים דומים של המורים או ההורים: אפשר ליזום כמה פגישות עם הורים או מורים, שיוכלו לספר לכיתה מקרה אישי של פגיעה מסוגי אלימות שונים: חרם, מכות, הקנטות וכדומה.
שיחה בכיתה על הסבל שקיים בה: תוכלו לבקש מהיועצת ו/או מחנכת הכיתה לקיים מעגל דיון בנושא, שבמסגרתו תועלה הבעיה בפני כל הילדים בכיתה ותוצג כמצב בלתי נסבל שחייב להשתנות. הכיתה עצמה תידרש לתת את המענה, כלומר להציע פתרון מעשי למצב, באמצעות תוכנית שהיא תגבש ותתחייב לעמוד בה. אם לא תעמוד בה – יוחלט מראש, כבר במסגרת אותו מעגל, באיזה צעד ינקוט בית הספר.
שיתוף פעולה עם המורה: לעתים הזעם של ההורים מופנה כלפי הצוות החינוכי, בשל תחושה שהוא ‘אינו עושה מספיק’. אולם דווקא ברגעים קשים אלה חשוב ליצור שיתוף פעולה עם הצוות החינוכי, שכן כעסים והאשמות הדדיים מחלישים את שני הצדדים. רק שיתוף פעולה אמיתי יכול לסייע לילד שכעת כל כך זקוק לכם.
אל תחליטו עבור הילד כיצד להגיב: לנפגע צריך להיות תפקיד מרכזי בהחלטה לגבי אופן התגובה לחרם החברתי. בכיתה נגזל ממנו  כוחו והוא איבד שליטה על מה שקורה איתו. כדי להחזיר לו את תחושת היכולת והשליטה, חשוב שהוא יהיה מעורב בכל תהליך שתחליטו לנקוט בו ושלא תקבלו החלטות עבורו. הוא צריך להרגיש שלם עם הפתרון ולחוש את התמיכה שלכם ואת האמון שאתם נותנים בו.

• שוחחו והסבירו לילדכם על הסכנות הפוטנציאליות ברשת.
• בלו זמן עם ילדכם בגלישה ברשת. בקשו מהם ללמד אתכם על האתרים החביבים עליהם ברשת.
• השתמשו בתוכנות מיוחדות לפיקוח על הגלישה (כפי שהודגם בהרצאה). תוכנות אלו נותנות להורים מידע על פעילות הילד ברשת. ניתן להוריד תוכנות לפיקוח ובקרה במקומות שונים ברשת (תוכלו לעיין ברשימה בסוף המדריך)וכן לקבל אותן מספק שירות האינטרנט.
• עקבו במיוחד אחרי השיחות בפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות בהם יש אינטראקציה בין הילד לחברי הרשת שלו. השיחות באינטרנט יכולות להיות מקום נפלא להחלפת דעות ויצירת קשרים, אך הם גם המקום בו משחרים עבריינים לטרף.
• עקבו אחר חשבון האינטרנט והדואר האלקטרוני של ילדכם. שימו לב גם לדברי הדואר המגיעים אליהם.
• בררו איזה תוכנות הגנה מופעלות במקומות אחרים בהם גולש ילדכם. ספריית בית הספר, הספרייה הציבורית, בתי חברים, במחשבים מחוץ לבית בהם יכול להיווצר קשר בין ילדכם לבין עבריינים.
• גם אם ילדכם השתתף בפעילות בעלת הקשר עברייני ברשת, אל תטילו את האחריות עליו –  הוא אינו אשם. ילדכם הוא קורבן לעברייני רשת.

הסבירו לילדכם:
1. לעולם לא להיות מעורבים בפגישת פנים אל פנים עם מישהו אותו פגשו באינטרנט, ללא אישור שלכם.
2. לא לספק באינטרנט מידע מזהה כגון: שם, משפחה, כתובת, טלפון, ביה"ס, חוגים וכו'.
3. לא להעביר תמונות באינטרנט למישהו שאינו מוכר להם אישית ולבצע הגדרות פרטיות על הפרטים האישיים שלהם לרבות התמונות.
4. לא לקבל אל המחשב שלהם חומר ממקור בלתי ידוע. חומר זה יכול לכלול בתוכו חומר פורנוגראפי או חומר אחר שמטרתו פיתוי וכן ווירוסים ותוכנות ריגול העלולות לפגוע במחשב או בפרטיות הגולש.
5. לא לענות להודעה או דואר אלקטרוני שיכול להתפרש כהצעה לקשר מיני, השפלה, גסות או ביזוי.
6. להזהיר את ילדכם שמה שנאמר להם ברשת - אינו תמיד נכון.
7. ההבדל בין חבר אמיתי ל"חבר" ברשת. מי החברים שלך?
8. לפנות אלינו בכל בעיה או שאלה – אנחנו לא נגדכם אלא איתכם!!!

איזה שאלות כדאי לשאול את הילדים כדי להיות מעורבים?
 היכן אתה גולש?
 את מי אתה פוגש ברשת ומחוצה לה?
 איך אתה מחליט עם מי לדבר ועם מי לא?
 האם קרה שמישהו הציק לך?
 מה אתה עושה כשמישהו מציק לך?
 האם אתה מכיר ילדים שהציקו להם ברשת?
 מה הם עשו ומה הם היו צריכים לעשות?
 לאיזה אתרים אתה לא מוכן להיכנס?
 מה אתה עושה כשאתה מגיע במקרה לאתר שיש בו תוכן לא ראוי/מגעיל/מפחיד?

מה לעשות כדי להוריד את רמת הויכוחים בנושא האינטרנט בבית?
תוכלו להגיע עם הילדים להסכם גלישה שבו תפרטו יחד מה מותר ומה אסור אצלכם.
הנושאים שכדאי שיופיעו בהסכם הם:
 כמה זמן ביום מקדישים לגלישה
 לאן מותר ולאן אסור לגלוש
 מה עושים במקרה שנתקלים בהטרדה- למי מדווחים ואיך מטפלים
 מה קורה אם רוצים להיפגש עם מישהו 'מהרשת'
 מה מספרים ומה לא מספרים ברשת, כולל תמונות ופרטים אישיים
איך אני מסביר/ה לילדי שיכול להיות שהוא מצ'וטט עם מתחזה, גם כשהשיחות נראות תמימות ואמינות?
 ניתן להשתמש בדוגמאות מהעיתונות.
 שחקו משחק: נהלו צ'ט עם הילד, שבו כל אחד ישחק דמות שיבחר.
 ניסוי כזה מבהיר את היכולת להיות אנונימי והפתיחות שהיא גוררת איתה- לטוב ולרע.
 בתום הצ'ט שבו והחליטו על כמה כללי התנהגות ובהם: אין לקיים צ'ט עם אדם שאינו מוכר.
 אין לאשר לאדם לא מוכר להיות חבר ברשימת הקשר.
 אם מישהו מציק/מטריד יש להעביר אותו למצב "התעלמות" ולדווח להורים.


טיפים נוספים וחשובים ביותר - הסבירו לילדים ולבני הנוער:
 בדקו הגדרות פרטיות בפייסבוק מדי כמה ימים, הן משתנות בכל פעם שמוסיפים יישום.
 תוכן, תמונות וכל דבר שמעלים לאינטרנט נשמרים בחוות השרתים של פייסבוק ל– 50 שנה ולא ניתנים למחיקה, (מלבד מחיקה כללית של כל החשבון), תחשבו על זה..... 
 שימוש בטלפון סלולארי לצילום או הפצת תמונות וסרטונים, כולל בוואטסאפ, תוך כוונה לפגוע בפרטיות של המצולם או בכוונה להעליבו או לגרום להשפלתו הינה עבירה על החוק.
 הימורים עלולים לגרום לכם להפסדים כספיים, לא תמיד מהמרים בתחילה על כסף. זכרו – הימורים זו התמכרות קשה ומהירה שמתחילה ממשחק קטן ומתפשטת במהירות....
 ברשתות חברתיות, אם אתם מאשרים יישומים (אפליקציות), זה עלול לחשוף את החשבון שלכם לגורם שלישי שיכול להשתמש במידע למסחר ולהפצה. לכן, יש לקרוא היטב טרם אישור היישום.
 מלאו פרטים אישיים רק באתרים אליהם התכוונתם להגיע, ולא בטפסים שנשלחו אליכם או בחלונות קופצים.
 התקינו רק תוכנות ותוספים ממקור אמין כדי לא לחשוף את המחשב לתוכנות זדוניות או לתפעול המצלמה מרחוק. נא לחסום עינית מצלמה ולמנוע צילום ללא ידיעתך. זהירות מאפליקציות לא מוכרות.
 המשמעות של לפתוח קבוצה בפייסבוק כנגד מישהו (חבר או מורה) היא הרסנית – הנזק הנפשי של הקורבן אינו יעבור לעולם, ומעבר לכך זו עבירה שבגינה ניתן לתבוע אתכם פלילית ואזרחית.
 לעתים שיתוף מבוגר או דיווח לאיש מקצוע יכול להציל חבר, הבחינו בין הלשנה לדיווח. במידה ונפגעתם ניתן לפנות לעזרה. גם אם בהתחלה המצב נראה אבוד , תמיד יש מה לעשות.
 מומלץ להשתמש בסיסמה מורכבת המשלבת אות, מספר וסימן ובאורך של 8 תווים או יותר. סיסמה כזו תקשה מאוד את הפריצה לחשבונך. מומלץ לא לשלב בסיסמה את שמך, מספר הטלפון, גיל, תאריך לידה או כל פרט אחר השייך באופן ישיר לזהותך.
 כדי למנוע הגעת התמונות לידיים זרות יש להגדיר פרטיות לכל אלבום תמונות - לפתוח כל אלבום - בתוך התאמה אישית יש לבחור חברים או רשימת אנשים. תמונות באלבומי התמונות: ציר זמן / פרופיל/ נושא/העלות מטלפון נייד  - יש להגדיר פרטיות לכל תמונה ותמונה - פתיחת התמונה - שיתוף - ולבחור הגדרת פרטיות לתמונה .יש לזכור כי שימוש בהגדות הפרטיות הכלליות של פייסבוק אינם לכל אלבומי התמונות והן משתנות מפעם לפעם.
 צילום באמצעות מכשירי טלפון חכמים מכניס את מיקום התמונה לבסיס הנתונים של התמונה. יש לסגור שרותי מיקום / או תגיות GPS בהגדרות הטלפון לפני צילום התמונה. (ראה פירוט באתר).

 מומלץ להתקין תוכנות אנטי ווירוס למכשירי הסמארטפון למניעת ווירוסים ותוכנות ריגול. (ראה פירוט באתר).